supplementen-tegen-vermoeidheid

Share

We voelen ons allemaal van tijd tot tijd moe. De redenen liggen vaak voor de hand maar als vermoeidheid langere tijd aanhoud kun je eventuele tekorten aanvullen met supplementen tegen vermoeidheid.

Inhoud

De beste supplementen tegen vermoeidheid

Ben je voortdurend moe? Begin je te geeuwen zonder dat het einde in zicht is? Vermoeid zijn is in werkelijkheid doodvermoeiend! Je voelt je gewoon niet jezelf, en er gaat zo veel verloren gedurende de dag. Laat ons je helpen met de beste supplementen tegen vermoeidheid! Daarnaast gaan we gaan dieper in op de vraag waarom je zo vermoeid bent en welke methoden er voor je zijn om meer energie te krijgen. Laten we dus samen eens kijken naar enkele symptomen en oorzaken van chronische vermoeidheid, samen met welke werkbare stappen je kunt nemen om je lichaam weer op te laden…

 

supplementen-tegen-vermoeidheid
Vermoeidheid, iedereen heeft er wel eens last van! Maar wat zijn nu de beste supplementenom vermoeidheid tegen te gaan

Het voedsel dat je eet en de hoeveelheid beweging heeft een duidelijke invloed op je energie, concentratie en prestaties. Een dieet met veel geraffineerde suikers en bewerkte voedingsmiddelen kan je het ene moment energiek laten voelen en het volgende moment volledig uitgeput, door onevenwichtigheden in de bloedsuikerspiegel en hormonen. Hoewel voeding iets is waar we aan kunnen werken, maken de huidige hoge eisen van de maatschappij het soms onmogelijk om je op een goed voedingspatroon te richten, waardoor ook de meesten aangewezen zijn op ‘nep’ energie uit koffie en energiedrankjes die uiteindelijk de vermoeidheid op lange termijn versterken.

Voortdurend gestrest en moe zijn doet veel meer dan je belabberd laten voelen. Het heeft in feite een enorme invloed op je lichaam, waardoor het moeilijker wordt om spieren op te bouwen, vet te verliezen en een gezond lichaamsgewicht te behouden. Als je levensstijl hectisch en je veel stress ervaart kan dit op de langer termijn opbreken. Gelukkig is er genoeg wat je kunt doen om op een natuurlijke manier terug te vechten met de beste supplementen tegen vermoeidheid.

Top 9 supplementen tegen vermoeidheid

Supplementen tegen voermoeidheid kunnen een welkome aanvulling zijn als je vermoeidheid ervaart en meer energie wilt hebben. Hieronder vind je one top 9, in willekeurige volgorde, van de beste supplementen om vermoeidheid tegen te gaan.

#1 Alfa-liponzuur (ALA)

ALA is een antioxidant die voorkomt in de mitochondria (energiecellen) van onze cellen en in een aantal voedingsbronnen aanwezig is. ALA fungeert als cofactor in de stofwisseling van energie door de mitochondriën. Het helpt enzymen voedingsstoffen (koolhydraten) uit voedsel om te zetten in energie (ATP) die door elke cel in het lichaam gebruikt wordt. Studies hebben gevonden dat de consumptie van ALA in de voeding of suppletie in verband gebracht kan worden met een betere mitochondriale functie en een afname van insulineresistentie (1)

Het consumeren van meer ALA uit orgaanvlees en broccoli of via Alfa Liponzuur supplementen kan energie, prestaties verbeteren en de cognitieve gezondheid bevorderen door de synthese van mitochondriën te verhogen. ALA stimuleert de energiestofwisseling door de expressie van PGC-1 alfa, een regulator van de mitochondriale functie, te moduleren. Mitochondria is de plaats van de productie van energie die alle menselijke cellen nodig hebben en is betrokken bij vrijwel elke functie in het lichaam.

#2 Quercetine

Quercetine is Een plantaardig polyfenol die je terug kan vinden in voeding met antioxiderende en ontstekingsremmende eigenschappen. Het beschermt het lichaam tegen onstabiele verbindingen die vrije radicalen heten. Quercetine komt voor in verschillende plantaardige voedingsmiddelen, zoals rode ui, appels, groene thee, en bessen.  nderzoek wijst erop dat Quercetine supplementen belangrijke anti-vermoeidheid en vasoprotectieve effecten heeft (2). Quercetine verbetert ook de energie door zijn positieve invloed op de immuniteit.

#3 Magnesium

Magnesium heeft je lichaam nodig voor meer dan 300 verschillende biochemische reacties, waaronder de spier- en zenuwfunctie, de bloedsuikerregeling, en de energieproductie. Het komt algemeen voor in voedingsmiddelen als vis, amandelen, en volle granen, en is een uitstekende bron van energie.Het is aangetoond dat magnesium je helpt op een natuurlijke manier in slaap te vallen. Als moeite met inslapen bijdraagt aan je vermoeidheid, kan een magnesium supplement je slaapkwaliteit verbeteren, en je helpen je meer uitgerust te voelen.

Magnesium is essentieel in het helpen vrijmaken van de energie uit het voedsel dat we eten, en het optimaliseren van de vertering en opname van ons voedsel. Het speelt ook een rol bij de zuurstofopname door onze spieren, dat van cruciaal belang is bij inspanning, vooral bij aerobe activiteit. Daarom geven lage waardes van magnesium een afname van prestaties en energie. Vermoeidheid door te weinig magnesium bleek echter te verbeteren met magnesium suppletie, wat leidt tot meer kracht en prestaties en je helpt uitgeruster te voelen. Stress wordt daarnaast in verband gebracht met een tekort aan magnesium (3).

#4 L- Citrulline

L-Citrulline is een aminozuur en wordt gebruikt als supplement voor sportprestaties en cardiovasculaire gezondheid. Suppletie met L-Citrulline kan helpen om vermoeidheid te verminderen en het uithoudingsvermogen tijdens inspanning te verbeteren. Citrulline is vooral bestudeerd in een sport- of inspanningscontext. Het kan de tijd verlengen die iemand nodig heeft om moe te worden tijdens inspanning. Een manier waarop citrulline dit bereikt is door tijdens de inspanning de bloedtoevoer naar de spieren te vergroten, waardoor ze het langer uithouden als ze tijdens intense inspanning hard werken. Eén studie keek speciaal naar mannen die klaagden over vermoeidheid. Suppletie met 6 g citrulline per dag gedurende 22 dagen, resulteerde erin dat de mannen minder vermoeidheid rapporteerden (4)

#5 Co-enzym Q10

Co-enzym Q10 helpt alleen bij energieniveaus en oxidatieve stress als je in de eerste plaats lage CoQ10 niveaus hebt, waar veel mensen mee te maken krijgen naarmate ze ouder worden! CoQ10, kort voor co-enzym Q10, is een cruciale factor bij de cellulaire energieproductie en is een krachtige antioxidant wat goed inzetbaar is als supplement tegen vermoeidheid (5). Het wordt in al onze cellen gevonden, maar in hogere concentraties in onze hersenen, hart, en nieren. CoQ10 wordt door ons lichaam aangemaakt, maar neemt af naarmate we ouder worden, wat kan leiden tot een behoefte aan supplementatie.

Onvoldoende hoeveelheden CoQ10 beperken het vermogen van de cellen om zich te delen en hun functies uit te voeren, wat op lange termijn tot vermoeidheid kan leiden. Er is aangetoond dat een tekort verband houdt met sommige chronische ziekten, maar er zijn geen veiligheidsrisico’s bij dagelijkse suppletie. Over het algemeen is een Co-enzym Q10 supplement nuttiger naarmate je ouder wordt (vanaf 20 jaar) om te helpen ons goed en minder vermoeid te voelen en op ons best te kunnen blijven presteren.

#6 NMN

NMN heeft tal van voordelen voor de algehele energie in het lichaam doordat het de NAD levels in het lichaam verhoogt. NMN supplementen kunnen daarnaast ook de slaapkwaliteit doen toenemen. Uit onderzoek blijkt dat het laten innemen van NMN door oudere volwassenen hun algehele slaap en lichamelijke functie verbetert, wat een positieve invloed kan hebben op hun stemming, vermoeidheid en hun mogelijke leeftijdsgebonden depressie kan verminderen. Wanneer depressie verlicht wordt door NMN ‘s middags in te nemen, kan de cognitie verbeteren, wat leidt tot een algehele betere gezondheid bij het ouder worden. (6)
supplementen-energie
Start vandaag nog met de beste supplementen voor meer energie

#7 Vitamine B Complex

Als je op vitamines vertrouwt voor energie, gaat er geen vitamine boven vitamine B. Het lichaam is niet in staat vitamine B aan te maken in de hoeveelheden die nodig zijn voor een optimale gezondheid. Er zijn maar liefst 8 verschillende B vitamines om uit te kiezen, maar waarom kiezen als je ze allemaal kan nemen in 1 capsule met Nutramin Vitamine B complex

Vitamine B1 voor energie

Vitamine B1 of thiamine is een wateroplosbare vitamine die voorkomt in vis, volle granen en noten. Thiamine zet koolhydraten en vetten om in glucose. Glucose levert de energie die nodig is voor een optimale gezondheid. Een B1 supplement kan voor betere energie zorgen. Een B1 tekort betekent niet alleen weinig energie, maar ook een verminderde werking van de hersenen en het zenuwstelsel.

Vitamine B5 voor een opkikker

B5 of pantotheenzuur helpt het haar, de huid, en verlaagt zelfs het cholesterolgehalte. Maar B5 is ook van vitaal belang voor energie. B5 werkt samen met toegevoegde B vitamines om voedsel in energie om te zetten. Hoe meer B5 aanwezig is, hoe groter de energie-omzetting. Net als B12 helpt B5 bij de aanmaak van rode bloedcellen en de gezondheid van de stofwisseling.

Vitamine B3 voor energie en het lichaam

Als er paddestoelen of avocado op het menu staan, geeft je dat een flinke dosis dosis B3.  Vitamine B3 of niacine verwierf populariteit in de geneeskunde voor de behandeling van cholesterol. Toch helpt niacine bij het opwekken van de stofwisseling en het stimuleren van de bloedstroom, net als B5. Vitamine B3 verbetert ook de seksuele gezondheid en energie, en geeft zo een oppepper in de slaapkamer!

Vitamine B6 voor aanhoudende kracht

Werkt een van de B vitamines harder dan B6? B6 of pyridoxine helpt bij spierherstel, het bestrijden van bloedarmoede, de hersenfunctie en nog veel meer. Belangrijker nog is dat B6  jouw eiwitten, vetten en koolhydraten uit voedsel omzet in glucose. De vitamine beheert ook het energiegebruik en langdurige energie kun je verwachten bij inname van een B6 supplement. 

De energievoordelen van B12

Vitamine B12 is samen met B6 het beste voor energie. Bijna elke cel in het lichaam gebruikt B12. Behalve dat het helpt bij de vorming van rode bloedcellen, zet B12 vet en eiwit om in energie. Een tekort aan B12 veroorzaakt vermoeidheid en bloedarmoede. Als een gebrek aan energie een probleem is, grijp dan naar een dosis B12.

Waar het op neerkomt? Vitamine B is goed voor energie en tegen vermoeidheid

De waarheid is dat de acht B vitamines op een unieke manier bijdragen tot de stofwisseling. Hoe efficiënter de stofwisseling, hoe efficiënter de energie. Vitaminen als B5 en B6 werken samen. B12 werkt energieverhogend samen met B6. Apothekers, dokters en wetenschappers raden vaak een B-complex supplement van hoge kwaliteit aan tegen vermoeidheid (7) Een B-complex supplement levert de dagelijks aanbevolen B vitaminen in een enkele dosering.

#8 Vitamine D supplementen tegen vermoeidheid

Lage vitamine D niveaus worden in verband gebracht met een hele reeks gezondheidsproblemen, van depressie tot dementie en van borstkanker tot hartziekten. 

Maar je bent je er misschien niet van bewust dat als je niet genoeg vitamine D binnenkrijgt, je ook last kunt krijgen van duizeligheid, hoofdpijn, en ja, weinig energie en vermoeidheid. Vooral in deze tijd van het jaar, wanneer de dagen korter zijn, de zon langer afwezig is, en we ons schrap zetten voor de winterse malaise, is het niet ongewoon dat we ons vermoeid voelen. Het is dan ook bewezen dat een tekort aan vitamine D voor vermoeidheid kan zorgen en extra vitamine D supplementen kunnen bijdragen aan meer energie (8). Wij adviseren dan ook altijd extra Vitamine D supplementen bij te slikken in de lente, herfst en wintermaanden.

#9 IJzer

IJzer is een essentieel mineraal dat helpt zuurstof door het hele lichaam te laten circuleren. Het is ook nodig voor de goede werking en ontwikkeling van de lichaamscellen. IJzertekort is de voornaamste oorzaak van bloedarmoede, die de cognitieve vermogens kan aantasten, de immuniteit verminderen, werkprestaties negatief beïnvloeden en zorgt voor vermoeidheid

Vlees en zeevruchten zijn uitstekende bronnen van voedingsijzer. Ben je vegetariër, dan zijn noten, bonen, linzen, spinazie, en verrijkte graanproducten enkele  voedingsmiddelen die je kunt toevoegen om genoeg ijzer binnen te krijgen. Indien nodig helpen ijzersupplementen om het juiste ijzergehalte op peil te houden, maar wees je ervan bewust dat ijzersupplementen ernstige bijwerkingen kunnen veroorzaken als ze in overmaat worden ingenomen. Overleg zeker met je arts voor je ijzer gaat supplementeren.
close

Ontvang direct 5% op je eerste bestelling!

Delen met

Stel een vraag of laat een comment achter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ontvang direct 5% op je eerste bestelling!

Volg ons
Recente blogs
De waardering van www.skinsunlimited.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.6/10 gebaseerd op 11 reviews.