fbpx
Gratis verzending vanaf € 60,- | 020-7372339

Welke voeding is slecht voor de huid?

Slechte voeding die de huid ouder maakt

Er zijn meerdere oorzaken die het verouderingsproces van onze huid versnellen. AGE’s zijn een belangrijke oorzaak van huidveroudering. Glucose (suiker) geeft cellen energie maar kan ook een reactie aangaan met proteïnen, zoals het collageen. Deze reactie geeft Advanced Glycation End-products (AGEs). Deze AGEs zijn verantwoordelijk voor verlies aan elasticiteit, het krijgen van rimpels, ontstekingen in de huid, het stopt celvernieuwing en versnelt hierdoor het vroegtijdige veroudering.

Op uw dieet letten is makkelijker gezegd dan gedaan, daarom geven wij hier 11 eenvoudige tips voor een gezonder dieet en dus een mooiere huid.

Maar vergeet niet dat ieder mens uniek is. Niet iedereen zal daarom baat hebben bij het alleen eten van puur voedsel. Daarnaast zal af en toe zonidgen met ongezen voedingsmiddelen niet direct leiden tot minder collageen en schade aan uw huid. Maar eet u regelmatig ongezond dan zal dat op de lange termijn uw huid en gezondheid verslechteren, wat voor type huid u ook heeft.

Dus, ga verstandig door deze lijst en pak de tips die voor u het beste werken!

Welke voeding is slecht voor de huid? 7
Jiska, huidspecialist en eigenaar Beauty Unlimited Amsterdam

1. Zoete aardappelfriet gezonder dan friet van gewone aardappel

Voedingsmiddelen die bij hoge temperaturen in olie worden gebakken, geven vrije radicalen af die cellulaire schade aan de huid kunnen veroorzaken. Blootstelling aan vrije radicalen versnelt het verouderingsproces door een actie die cross-linking wordt genoemd. Cross-linking effecten beïnvloeden de DNA-moleculen en kunnen de elasticiteit van de huid verzwakken.

Alhoewel patat met lekker veel zout erg lekker is, haalt een teveel aan zout water uit de huid en het lichaam en leidt dit uitdroging. Uw huid is dan veel gevoeliger voor rimpels.

Gefrituurde producten zitten daarnaast ook nog eens vol met slechte koolhydraten en bezorgen je een korte energiepiek. Na verloop van tijd krijg je dan snel weer honger, wat weer niet goed is voor de lijn. Patat wordt gefrituurd in vet wat bomvol ongezonde stoffen zit, dit leidt op de lange termijn tot huidschade.

Alternatief:  Ruil patat in voor zoete aardappelfriet of zoete aardappel schijfjes en maak deze klaar in de oven. De zoete aardappel bevat 1,5 keer meer antioxidanten dan blauwe bessen. Deze antioxidanten neutraliseren vrije radicalen en beschermen jouw lichaam en dragen bij aan een mooie en gezonde huid

De bataat, hoe de zoete aardappel ook wel wordt genoemd, is ook zeer rijk aan bètacaroteen welke een belangrijke functie heeft als pro-vitamine A. Bètacaroteen beschermt de huid tegen uv-schade. Je lichaam zet dit zelf om in vitamine A en deze vitamine is zeer goed voor de huid, de weerstand en ook nog eens voor de ogen.

In de zoete aardappel zit daarnaast 26 mg vitamine C per 100 gram. Vitamine C is ook een antioxidant en beschermt het lichaam tegen vrije radicalen. Zoals eerde benoemd zijn vrije radicalen een belangrijke oorzaak van verouderen en huidbeschadiging.

Ons advies is de extra te beschermen met voedingssupplementen

Skin Protect van LavieSage beschermt de huid met behulp van een reeks krachtige antioxidanten zoals spirulina en bètacaroteen. Let op, gebruik voedingssupplementen niet als vervanging voor gezond eten maar zoals de naam het al zegt, als supplement!

Welke voeding is slecht voor de huid? 8

2. Fruit of pure chocolade in plaats van suiker

Suiker is een van de beruchte tegenstanders van ongewenste huidproblemen zoals acne en huidveroudering.  Zoals hierboven vermeld, draagt suiker bij tot de vorming van collageen-beschadigende AGE’s.

Wanneer onze suikerspiegels verhoogd zijn, wordt dit AGE gestimuleerd. Het wordt nog meer versneld als er zonlicht bij betrokken is. In plaats van ijs te eten op het strand, kiest u dus voor verfrissend bevroren fruit of een ijslolly zonder toevoeging van suiker.

Alternatief:  Pak fruit of pure chocolade met noten en met mate gedroogd fruit zonder toegevoegde suikers als je trek hebt in iets zoets. Met Bosbessen voorkom je onnodige verlies van collageen

3. Gekiemd brood in plaats van wit brood

Wanneer geraffineerde koolhydraten zich integreren met eiwitten, veroorzaakt dit de vorming van AGE’s. AGE’s hebben een direct effect op zowel chronische ziekten en op het verouderingsproces.

Voedingsmiddelen met een hoge glycemische index, zoals wit brood, kunnen ontstekingen veroorzaken in het lichaam, die direct verbonden zijn met het verouderingsproces. Klik op de glycemische index overzicht voor een overzicht van voeding met hoge en lage waarden.

Alternatief:  Probeer een alternatief voor traditioneel wit of bruinbrood, zoals gekiemde brood zonder toegevoegde suikers. Gekiemde broden bevatten veel meer mineralen en vitaminen die goed zijn voor de huid en is minder bewerkt dan gewoon brood.

4. Olijfolie of avocado’s in plaats van margarine

Veel studies hebben aangetoond dat mensen die geen margarine of boter consumeren minder huidbeschadiging en rimpels hebben dan degenen die regelmatig uitschieten met het boter mes.

Margarine is slechter voor de huid dan echte roomboter, omdat het een hoog gehalte aan gedeeltelijk gehydrogeneerde oliën bevat. Deze transvetzuren maken de huid kwetsbaarder voor ultraviolette straling, die het collageen en de elasticiteit van de huid kunnen beschadigen.

Alternatief: Gebruik geen margarine en ruil je roomboter in voor olijfolie of besmeer je brood met avocado’s wat rijk is aan anti-aging antioxidanten.

5. Gevogelte in plaats van bewerkt vlees

Hotdogs, pepperoni, spek en worst zijn allemaal voorbeelden van vleeswaren die schadelijk zijn voor huid en lichaam.

Deze bewerkte vleessoorten bevatten veel natrium, verzadigde vetten en sulfiet, die allemaal de huid kunnen uitdrogen en het collageen kunnen verzwakken door ontstekingen te veroorzaken. Voor goedkope eiwitopties, ruil bewerkt vlees in voor biologich gevogelte, eieren, bonen en noten.

Welke voeding is slecht voor de huid? 9

Alternatief: Je lichaam en huid heeft voedingsstoffen uit vlees nodig. Kies daarom voor biologisch mager vlees zoals kalkoen en kip. Deze vleessoorten zitten vol met eiwitten en aminozuren die essentieel zijn voor de natuurlijke vorming van collageen. Wil je je huid extra boosten met Collageen, dan is Skollagen van LavieSage het beste supplement om erbij te nemen. Skollagen zit o.a. vol met aminozuren.

6. Alcohol

Alcohol kan een groot aantal problemen veroorzaken als het gaat om de huid, waaronder roodheid, wallen, verlies van collageen en rimpels. Alcohol verbruikt in grote mate uw voedingsstoffen, hydratatie en vitamine A-niveaus, die allemaal een directe invloed hebben op rimpels.

Vitamine A is vooral belangrijk voor de nieuwe celgroei en de productie van collageen, zodat de huid elastisch en rimpelvrij is.

Alternatief: Drink met mate. Dat is één drankje per dag voor vrouwen en twee voor mannen. Zorg ervoor dat je goed gehydrateerd bent met water. Probeer ook eens te experimenteren met leuke en creatieve mocktails recepten. Lekker, gezond en zonder alcohol. Vitamine A vind je ook terug in huidverzorgingsproducten onder de naam Retinol en kan eigenlijk niet ontbreken in je dagelijkse huidverzorging.

7. Frisdrank

Frisdrank zit boordevol suikers. Elke dag twee glazen cola, Fanta, appelsap of ander suikerrijke frisdrank veroudert je huid zeer snel. De suikers die in frisdrank zitten, veroorzaken glycolyse. Bij dit proces wordt suiker afgebroken tot pyrodruivenzuur wat op zijn beurt leidt tot rimpelvorming.

Alternatief: Een goede vervanger van frisdrank is een glas water met een schijfje citroen, sinaasappel of ander fruit eventueel aangevuld met mint, peterselie of komkommer. Een huid die voldoende vocht krijgt, ziet er jonger uit en glanst meer. Door minimaal twee liter water per dag te drinken, voorzie je je huid van voldoende vocht. Je huid zal niet alleen meer gaan stralen, maar wordt ook mooier van kleur.

Welke voeding is slecht voor de huid? 10

8. Zuivel

Heb je een gemengd gevoel over zuivel? De wetenschap heeft dat ook.

Sommigen hebben positieve huidveranderingen gezien door te stoppen met zuivel maar er zijn ook mensen die geen verschil zien na het stoppen.

Het hangt allemaal af van de persoon en hoe je lichaam reageert op zuivel. Voor sommigen kan zuivel ontstekingen in het lichaam verhogen, wat leidt tot oxidatieve stress. Oxidatieve stress is een van de belangrijkste oorzaken van vroegtijdige veroudering.

Diëten met een laag gehalte aan zuivelproducten kunnen de aan de zon blootgestelde huid beschermen tegen rimpels.

Alternatief: Zuivel is een grote bron van calcium, die essentieel is voor de algehele gezondheid van de huid. Voor andere bronnen van calcium, eet zaden, bonen, amandelen, groene bladeren en vijgen.

9. Vermijd koken op hoog vuur

Sommige meervoudig onverzadigde oliën met een hoog gehalte aan omega-6 vetzuren, zoals maïs of zonnebloemolie, kunnen schadelijke vrije radicalen veroorzaken en kunnen de ontstekingsniveaus verhogen.

Maar dit betekent niet dat alle oliën ongezond zijn. Als het gaat om oliën en rimpelpreventie, kies dan voor enkelvoudig onverzadigde vetten om de huid gehydrateerd te houden.

Alternatief: Ruil plantaardige oliën in voor olijfolie. Het is rijk aan antioxidanten, vitamine E en fytosterolen en vermindert ontstekingen.

10. Stop met het eten van rijstwafels

Hoewel rijstwafels meestal worden aangeprezen als een goede en gezonde snack, is dit niet het geval voor de huid.

Rijstwafels hebben een hoge glycemische index en veroorzaken pieken in de bloedsuikerspiegel. Verhoogde bloedsuikerspiegel werkt verouderend en veroorzaakt rimpels.

Alternatief: Voor een anti-verouderingssnack kunt u hummus met reepjes paprika’s proberen. Rode paprika’s hebben een hoog vitamine C-gehalte, waardoor ze goed in staat zijn om collageen te produceren. Kikkererwten zitten ook vol met huidvriendelijke antioxidanten.

11. Bestrijd fructose met liponzuur

Veel mensen zijn verbaasd te horen dat agave siroop meer fructose kan bevatten dan bijvoorbeeld mais stroop. Fructose breekt collageen veel sneller af dan gewone suiker waardoor vorming van rimpels veel sneller optreedt.

Alternatief: Spruiten zitten vol met liponzuur. Aangezien liponzuur de collageen-schadelijke effecten van fructose kan voorkomen adviseren wij spruiten op te nemen in je dieet.

Spruiten hebben als nadeel dat de meeste mensen ze niet lekker vinden.

Wat je kunt doen is een kleine hoeveel diepvries spruiten licht koken en mixen door je groente/fruit shake zodat de smaak niet te proeven is. Tip! Mix spruiten met een banaan en zuur fruit zoals bijvoorbeeld cranberry’s om de smaak van de spruiten te neutraliseren. Vind je dit te veel werk dan is het gebruik van voedingssupplementen met linolzuur aan te raden. De Skin Balance van LavieSage bevat naast liponzuur, Vitamine A en E, Omega 3 en 9 en tal van andere ingrediënten die goed zijn voor uw huid!

Er zijn daarnaast tal manieren om je huid voller te maken, denk hierbij aan gezichtsbehandelingen, crèmes en serums maar zeker ook niet te vergeten, de voedingssupplementen voor de huid.

Wil je een huidadvies met de Observ 520 of dit meteen combineren met een huidverjongende behandeling laat het ons weten en maak een afspraak!

Welke voeding is slecht voor de huid? 8
Share this post



error: Copyright 2018